Voor professionals
Het JOP werkt vanuit veerkracht en een presente benadering, een manier van werken die de relationele afstemming tussen hulpverlener en cliënt als basis van hulp en steun ziet. Via contacten met de ketenpartners verstevigt het JOP de verbinding met het sociale en medisch domein,
waaronder de geïndiceerde en specialistische zorg.
De integrale samenwerking van het JOP tussen de gemeente en zorgaanbieders kenmerkt zich door gezamenlijke casuïstiek- en kennisbijeenkomsten. Het JOP maakt deel uit van het landelijke programma Kansrijke Start en het lokale programma Kansrijk van Start – Sjpruut. Beide programma’s zich op het bieden van de best mogelijke start voor jonge kinderen en een optimale kans op een goede toekomst. De eerste 1000 dagen in het leven van een kind zijn hierbij cruciaal.
Het JOP ondersteunt jonge vaders en moeders in het bieden van een veilige en gezonde ontwikkeling van hun kind. We zien de jonge vader en moeder niet alleen als opvoeder en ouder, maar ook als jonge man of jonge vrouw. Begeleiding richt zich op het mens-zijn in alle facetten. Daarbij is ook ruimte om vanuit een preventieve aanpak in te gaan op kleine, eenvoudige hulpvragen. We willen het vertrouwen tussen hulpverleners en ouders vergroten en de kloof verkleinen.
Samenwerking in een
actieonderzoek
Samen met lectoraat Sociale Integratie en de Werkplaats Sociaal Domein Zuyd van Zuyd Hogeschool is het JOP een actieonderzoek gestart dat duurt van 2020 tot 2025. De onderzoeksmethode is een
actieonderzoek. Daarbij werken alle belanghebbenden mee het onderzoeksproces, die al tijdens het onderzoek acties ondernemen om een bestaande situatie te veranderen.
Dat betekent dat jonge ouders, hulpverleners, onderzoekers en studenten samen bedenken en bepalen wat er gebeurt. De eindproducten en resultaten zijn net zo belangrijk als het
samenwerken en elkaar steeds beter begrijpen.
Het actieonderzoek heeft enkele doelen:
Het eerste doel is de ervaringen van jonge ouders ontdekken. Hoe worden jonge vaders betrokken in de hulpverlening? Wat kan beter?
Het tweede doel is de werkwijze verder ontwikkelen, zodat deze niet alleen past bij jonge
moeders, maar ook bij jonge vaders in hun rol als ouder en opvoeder én als jongere.
Het derde doel is een training ontwikkelen voor hulpverleners om jonge moeders én vaders
goed te ondersteunen. Dit doen we samen met jonge ouders vanuit hun ervaring.
Het vierde doel is om het netwerk van hulpverleners te vergroten. Dit betekent dat
bijvoorbeeld sociaal werkers en opvoedprofessionals goed contact krijgen met
verloskundigen en jeugdverpleegkundigen om zo jonge ouders beter te helpen.
“Het JOP helpt mij om te vertrouwen op mijn eigen kracht om een zo gezond
en gelukkig mogelijke omgeving te creëren voor mijzelf en mijn kinderen.”
Jonge vader
Het
resultaat
Het resultaat van het actieonderzoek is een onderbouwde en aangescherpte JOP-methodiek plus een cursus om met die methodiek te gaan werken. Bij ons actieonderzoek werken professionals als co-onderzoekers mee. Ook dompelen onderzoekers zich onder in de werkpraktijken van de professionals. Jonge moeders en vaders brengen hun ervaringen en kennis in als ervaringsdeskundigen. Ook gaan studenten aan de slag in praktijkopdrachten. De gelijkwaardigheid tussen de deelnemende partijen is in actieonderzoek belangrijk.
Het actieonderzoek duurt van 2020 tot 2025. Het bestaat uit vier fasen. Daarin gaan we de methodiek verder uitwerken. We delen deze daarna met anderen. Het actieonderzoek wordt uitgevoerd met subsidie van ZonMw en maakt deel uit van leernetwerk KOOZ, waarin andere organisaties kennis en ervaringen delen over de preventie van en/of de ondersteuning en zorg bij onbedoelde zwangerschap en kwetsbaar (jong) ouderschap. Dit leernetwerk is voortgekomen uit het ZonMw-programma Onbedoelde zwangerschap en kwetsbaar (jong) ouderschap.
Samenwerking met
het onderwijs
Het JOP werkt samen met Zuyd Hogeschool, met name de Academies voor Sociaal Werk, Verpleegkunde en Verloskunde, maar ook Maastricht Institute of Arts. Ook sluit het actieonderzoek aan bij een internationaal netwerk van hogescholen en universiteiten over ouderschap(sbegeleiding); het International Parent Centered Network.
In het actieonderzoek hebben studenten een belangrijke rol door hun onderzoek en praktijkgerelateerde opdrachten. Zij denken mee als jongere én als aankomend professional. Zo doen zij ervaring en kennis op in het werken met jonge ouders.
Het JOP kan gebruik maken van de beroepsproducten die de studenten ontwikkelen. Ze maken verbinding als jongere, vanuit eenzelfde levensfase en/of ontwikkelingsfase. Dit is waardevol om een brede kijk op de levens van jonge vaders en moeders als jongeren en als ouders en opvoeders te krijgen. Iedereen die ervaringen heeft met ouders en ouderschap is hierbij welkom.
Wil je meer horen over het actieonderzoek, heb je een leuk idee of wil je zelf een bijdrage leveren? Neem dan contact op via lectoraatsocialeintegratie@zuyd.nl
Download
Meer lezen?
Vaderschap
Bisseling, W. (2019). Vader op komst: Wat je als moderne vader kunt verwachten (en doen!). Boekerij.
Borman, D. (2013). Aanpakken voor aanstaande vaders. Spectrum.
Borman, D. (2022). Je eerste 1000 vaderdagen: Praktische adviezen voor betrokken vaders: van zwangerschap tot peuter. Spectrum.
Gouw, T. (2023). De thuisblijfvader: Waarom mannen net zo goed voor hun kinderen kunnen zorgen. Fontaine Uitgevers.
Ouderschap(sbegeleiding)
Borg, C. (2022). Reimagining Parenthood in diverse contexts: A handbook of parent-centered approaches. University of Malta.
Cardol, G & Haarsma, L. (Eds) (2018). Verandering door verbinding: Handvatten voor de praktijk van de jeugdprofessional. Coutinho.
Delfos, M. (2011). Hulp aan zeer jonge ouders: Van methode tot bejegening. SWP.
Remmerswaal P. & Gouw de A. (2016). Snap jij die ouders? SWP.
Van der Pas, A. (2016). Handboek methodische ouderbegeleiding. SWP.
Actie-onderzoek en ervaringsdeskundigheid
Migchelbrink, F. (2016). De kern van participatief actie-onderzoek. SWP.
Piskur, B. (2015). Parents’ role in enabling the participation of their child with a physical disability: Actions, challenges and needs. [Proefschrift]. Datawyse / Universitaire Pers Maastricht. https://doi.org/10.26481/dis.20150617bp
Van Lieshout, F., Jacobs, G., & Cardiff, S. (2017). Actie onderzoek: Principes van verandering in zorg en welzijn. Van Gorcum.
Jongeren
Abdallah, S., Kooijmans, M., Sonneveld, J. (2016). Talentgericht werken met kwetsbare jongeren: Ontwikkelwerk, erkenningswerk, verbindingswerk. Coutinho.
Jolink-Verkuilen, K. (2021). Streetcare: Eén methode voor straathoekwerk, jeugdzorg en gemeenten. SWP.
Veerkracht
de Maat, D. (2022). Terugveren na stress. Kind & Adolescent Praktijk, 21(13). https://doi.org/10.1007/s12454-022-1201-y
Websites over vaderschap
https://www.vdrs.nl/
https://vaderzoektverlof.nl/
https://platformvaderschap.nl/
https://vaderschap.info
Onze Partners?
Neem een kijkje op onze partnerpagina voor de JOP professionals
SCHRIJF JE IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws, tips en ontwikkelingen rondom het Jonge Ouders Project? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!